Fredag




Kommentarer
Postat av: KammShatt

Hur hanterar du din ev. ångest?

Svar: Det har jag ingen. Om inget särskilt har hänt. Och har det de, så grinar jag lite och sover.
Krissie

2013-11-29 @ 19:46:11
URL: http://kammshatt.blogg.se
Postat av: KammShatt

"Va bra", men du vet ju också säkerligen som sjuksköterska(?) att "ingenting" *behöver* hända för att kunna få det. Ångestproblematik spinner ju över ett väldigt stort spektrum och ångest i sin sköraste form kan ju ta helt andra uttryck/svängar än vad man först skulle kunna tro/veta att de har. Och, alla är vi ju olika. Den som har ångest över något skulle kanske inte behöva inte ha det om de hade det den andra lider av/har och tvärtom naturligtvis.

Svar: Jag vet ju inte vem du är... Så det blir lite konstigt att svara på.
Krissie

2013-12-01 @ 16:59:29
URL: http://kammshatt.blogg.se
Postat av: KammShatt

Och, man *kan* faktiskt ha en ångest utan(!) att först veta om det(ibland även en förnekelse), utan först reagera när den faktiska ångesten blivit tillräckligt stor. Hade man reagerat/handlat vid ett tidigare stadium kunde kanske den (senare) intensiva ha undviktis, men hur skulle man då kunna veta/känna det om man inte visste om den från början?

Svar: Och ja, med tanke på var jag jobbar så vet jag en del om ångest ja...
Krissie

2013-12-01 @ 17:05:50
URL: http://kammshatt.blogg.se
Postat av: KammShatt

Såklart, och som sagt, det behöver inte vara *så* "allvarligt"/gå så långt för att den skulle gripa ett rejält tag om det "mesta". Då spelar det inte så stor roll att man har tak över huvudet/ordnad ekonomi/mat på bordet etc. (om du förstår) Hur hjälper du dem förutom att dela ut/ordinera mediciner/lyssna på dem etc? Jag menar, är det så trovärdigt att du "förstår" dem medans du själv privat är grinig för att du inte har råd att köpa nytt smink/nya väska/nya skor etc. Då blir det ju liksom en kollision som den som har en gigantisk ångest kanske inte skulle tycka att det var *så* illa?

Svar: När man är på jobbet så lägger man sina egna eventuella problem på hyllan. Att jag "förstår" gör jag för att jag bryr mig och har fullt fokus på mina patienter. Men det behöver inte betyda att jag delar deras åsikt om vad som är ett "problem", det är deras ensak. Det räcker att de upplever något som ett problem eller ger dem ångest. Inte ens säker de vet exakt vad det beror på. Att jag bryr mig är därför äkta. Jag gillar att göra allt för att de skall ha det så bra som möjligt. Och ångest är bara ett strå i en höstack. Det finns SÅ mycket mer att ordna med för att de skall ha det bra, men det är en viktig del i en "cirkel"/process/tillvaro för att den skall bli sluten/komplett/så bra som möjligt.
Sedan så är jag inte privat grinig för några av de sakerna, MEN om jag skulle vara det så skulle jag ju aldrig belasta patienterna med några av MINA ev problem. De ligger inte inlagda för att stötta mig. Jag däremot finns där för att stötta/hjälpa och vägleda dem.
Krissie

2013-12-03 @ 06:45:45
URL: http://kammshatt.blogg.se
Postat av: KammShatt

Förstår hur du menar(och tror dig) *men* man kan (verkligen) inte välja/eller lägga sina egna problem på "hyllan" om de är riktigt allvarliga, oavsett *vad* man jobbar med. Det vore ju riktigt tokigt av mig att säga att du inte *får/kan* bli allvarligt sjuk bara för att du jobbar inom vården, eller? Så, är problemen riktigt jobbiga/allvarliga/avgörande så spelar det som helst ingen roll vilken utbildning/befattning/jobb man har. Pratar inte om dig, men det finns dem som inte skall jobba inom vårde, och det finns dem som inte skall vara lärare, eller vad du vill. Det där att belasta andra med sina (ev) egna problem finns det ju en uppsjö av varianter av tyvärr.

2013-12-03 @ 19:43:18
URL: http://kammshatt.blogg.se
Postat av: Anonym

Förstår hur du menar(och tror dig) *men* man kan (verkligen) inte välja/eller lägga sina egna problem på "hyllan" om de är riktigt allvarliga, oavsett *vad* man jobbar med. Det vore ju riktigt tokigt av mig att säga att du inte *får/kan* bli allvarligt sjuk bara för att du jobbar inom vården, eller? Så, är problemen riktigt jobbiga/allvarliga/avgörande så spelar det som helst ingen roll vilken utbildning/befattning/jobb man har. Pratar inte om dig, men det finns dem som inte skall jobba inom vårde, och det finns dem som inte skall vara lärare, eller vad du vill. Det där att belasta andra med sina (ev) egna problem finns det ju en uppsjö av varianter av tyvärr.

2013-12-03 @ 19:43:38
Postat av: KammShatt

Förstår hur du menar(och tror dig) *men* man kan (verkligen) inte välja/eller lägga sina egna problem på "hyllan" om de är riktigt allvarliga, oavsett *vad* man jobbar med. Det vore ju riktigt tokigt av mig att säga att du inte *får/kan* bli allvarligt sjuk bara för att du jobbar inom vården, eller? Så, är problemen riktigt jobbiga/allvarliga/avgörande så spelar det som helst ingen roll vilken utbildning/befattning/jobb man har. Pratar inte om dig, men det finns dem som inte skall jobba inom vårde, och det finns dem som inte skall vara lärare, eller vad du vill. Det där att belasta andra med sina (ev) egna problem finns det ju en uppsjö av varianter av tyvärr.

2013-12-03 @ 19:44:06
URL: http://kammshatt.blogg.se
Postat av: KammShatt

Sorry mina "dubbelpost", såg först ut som att inte något av dem blev publicerat/upplagt.

2013-12-04 @ 19:01:30
URL: http://kammshatt.blogg.se
Postat av: KammShatt

Länge sedan du uppdaterade bloggen nu... Hur mår du?

2013-12-16 @ 13:45:44
URL: http://kammshatt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0